På Bergen Kino møttes politikere og kulturaktører til en offentlig diskusjon om hva salg av Bergen Kino kan bety for byens kulturliv.
Det var under studier i Southampton i England at Emilie så dokumentaren «The Perfect Vagina». Fra der har ballen aldri sluttet å rulle. Dokumentaren inspirerte henne til å vie masteroppgaven i visuell kommunikasjon til å informere om variasjonen som er kvinnens underliv.
– Jeg har helt fra jeg var liten lurt på hva som var normalt når det kommer til underlivet, forteller hun engasjert.
Hun tenker litt på det, før hun konkluderer:
– Og mest sannsynlig er de jo like forskjellig som ansikter er.
Det endte med at hun ønsket å lage en bildebok med vagianer i alle størrelser, med tekster til hvert bilde.
– Jeg fikk folk til å skrive hva de tenkte om sin egen vulva under bildene. Og for å gjøre det hele litt mer spennende printet jeg også t-skjorter med vulvaprint.
SKAMløs promotering
Da hun sendte t-skjorten med vulvaprint til skuespiller Ulrikke Falch, som delte videre i sine kanaler, begynte folk å få øynene opp for den blide illustratøren i Bergen. NRK-serien SKAM, som Ulrikke spilte en av hovedrollene i, var tross alt landets mest populære tv-serie på det tidspunktet.
– Da tok det helt av. Jeg fikk tusen følgere over natten, og det var da eventyret med Vagpwr startet.
Vagpwr er også navnet på butikken hennes, som er en slags manifestasjon av slagordet hennes “alle er forskjellige”. Under disse ordene selger hun alt fra egne illustrasjoner og trykk til sokker, t-skjorter, vesker og nøkkelhanker. Bak satsingen står også kjæresten Petter Tvedt.
– Siden han driver med shipping til daglig, er han veldig god på hvordan vi skal frakte ting på best mulig måte. Spesielt hvis jeg har pop-ups i andre byer, eller skal ha utstilling. Han er en uvurderlig hjelp i dette, og også styremedlem, sier hun varmt om samboeren.
Når skjebnen ville det annerledes
Hun trodde lenge at hun skulle bli verdensmester i høydehopp. Men da hun innså at det ikke kom til å skje, kunne hun lene seg på sin andre lidenskap, tegning. Da hun flyttet til Bergen etter studiene i England, jobbet hun som servitør og solgte sin egen kunst på si. Da samboer Petter la merke til at hun stadig var utsolgt, pushet han henne til å satse.
– Vi testet først konseptet i tre måneder i de gamle lokalene til Pepper i Christies Gate. De hadde satt ned leien, så vi fant ut at vi hadde råd til å tape de pengene om det ikke ble suksess.
Så skulle hun hjem fra frisøren ved Fløien en kald høstdag, og fikk øye på de ledige lokalene i Steinkjellergaten. Den første hun ringte var kjæresten.
– Huseier likte konseptet vårt, så da jeg fikk beskjed om at lokalet var vårt, jublet vi. Det var en dag jeg kommer til å huske alltid.
En annen stor dag i butikken, var da Trude Drevland var innom og fikk se illustrasjonen av seg selv. På veggene henger både hun, Else Kåss Furuseth og kvinner i alle former og fasonger.
– Hun er så kul! Det er en ære å ha henne hengende her, sier hun med et blunk.
Butikkenes død?
I lokalavisene kan man lese om butikkenes død i sentrum. For Emilie, som selv har butikk rett utenfor sentrumskjernen, er det ikke like brutalt i realiteten, som bildet man får presentert i media. Likevel merker hun at folk tenker seg om en ekstra gang før de kjøper noe.
– Jeg har heldigvis noen trofaste kunder, men jeg merker at det er tyngre tider og at folk ikke handler like mye som før. Men siden jeg også er illustratør, kan jeg bruke dette som kontor når det ikke er kunder, slik går det rundt også i dårlige tider.