På Bergen Kino møttes politikere og kulturaktører til en offentlig diskusjon om hva salg av Bergen Kino kan bety for byens kulturliv.
Stativ på stativ med bruktfunn, Italienske designmøbler fra Finn og et stort akrylmaleri, signert August Sandberg, møter oss i det vi kommer inn i byens nye second hand-perle. Når Utetrend kommer på besøk har butikken vært åpen i en knapp uke. Likevel kryr det av turister og bergensere på skattejakt inne i det store lokalet. Kjedelig når alle ser lik ut, eller? Det var i hvert fall tanken til Felix Fernström og Thea Misje Heggland da de bestemte seg for å gå i gang med prosjektet. Spørsmålet var bare hvor de skulle etablere seg? De beste lokalene ryker fort til de store kjedene. Hvordan skulle en mindre lommebok, men en stor drøm, konkurrere med de etablerte merkevarene? Noen må ha hørt tankekjøret til Felix i tiden før butikken var en realitet.
– Det vi visste var at vi ville ha et industrielt lokale på solsiden av byen. Så var vi så heldige at vi fant dette lokalet på Vetrlidsallmenningen på Finn, med en huseier som trodde på konseptet, forteller Felix, mens han henger opp nye klær stativene.
Skulle ha pop up, endte opp med butikk
Det de egentlig lette etter var et lokale for et pop up event, men med en gjensidig tillit med huseier, ble pop up-konseptet fort til butikk. Visjonen har han båret på så lenge han kan huske, og erfaring med secondhand har han opparbeidet seg gjennom flere år med innkjøp og salg, både i inn- og utland.
– Målet med denne butikken er ikke å fronte noen spesifikk stil. Her skal alle kunne finne noe de liker. Vi tar inn det vi har lyst på og satser på at også andre vil like det, sier han om konseptet.
Selv om det har dukket opp flere og flere bruktbutikker de siste årene, tenker han at det aldri kan bli mange nok. Problemet har bare vært å få andre til å tro på det han selv har visst så godt.
– Jeg har nok følt meg litt begrenset tidligere fordi andre ikke har sett visjonen min. Jeg vet at jeg har sittet på en god idé, så nå som vi har fått lokalet har jeg satt inn et ekstra gir, og valgt bort andre ting for å kunne satse på dette. Så det føles utrolig godt å stå her nå med en drøm som har gått i oppfyllelse.
– Feminine snitt har fått en renessanse
Mens vi snakker i sofakroken, prøver en jentegjeng noen skjørt og topper i prøverommet. Felix smiler, det har ikke alltid vært sånn at man fant rene jenteklær i denne type butikker.
– Tidligere når jeg har drevet, har man gjerne sett at jentene kjøper herreklær fordi utvalget av feminine snitt er veldig begrenset. Nå har trenden snudd, og mange kommer inn for å prøve dameklær som er designet spesifikt for kvinnekroppen, selv om selvfølgelig alle må bruke klærne sånn som de ønsker. Her er det ingen regler, betrygger han.
Butikken, som har utsikt utover Vetrlidsallmenningen, har høy takhøyde, store vinduer og er røff i fremtoningen. Konturene av en tidligere lagerbygning er akkurat like synlig som de ønsket.
– Det var helt svart her opprinnelig, så vi har hatt skikkelig dugnad og fikk alt i stand på to uker. Da bygget vi prøverom og disk, satte opp lys og malte hele butikken. Planen er å bruke butikken som et samlingssted for ulike eventer og merchutsalg for lokale artister.
Først ut er Fjorden Baby!
– Vi kommer også til å booke litt Djs, og vurderer å ha uteservering og café etter hvert, forteller han.