På Bergen Kino møttes politikere og kulturaktører til en offentlig diskusjon om hva salg av Bergen Kino kan bety for byens kulturliv.
Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF) er snart klar for sin 25. utgave, og til jubileumsutgaven av BIFF er det i år Kristian Fyllingsnes som tar over som festivalsjef etter veteranen Tor Fosse, som har ledet festivalen siden starten i 2000. Fyllingsnes er ikke fremmed for festivalen – han har jobbet med BIFF i nesten to tiår, og kommer fra rollen som programsjef, men nå står han i front og har ansvaret for å lede det store apparatet som skal til for å sette opp en festival som mange bergensere ser på som et av årets absolutte høydepunkt.
Kristian virker ikke overdrevent bekymret over å skulle ta over det store apparatet.
- Det er mye nytt, men vi skal jo først og fremst lage en festival, og det har jeg vært med på i 17-18 år. Målet er jo det samme, men det er mye ansvar og et stort apparat som skal fåes i gang i løpet av veldig kort tid. Han fortsetter med å forklare at festivalstaben går fra å være fem ansatte resten av året til 20 personer i noen hektiske uker for å få på plass de 120 filmene og alt det praktiske rundt festivalen.
Fyllingsnes påpeker hvor viktig festivalen har vært for byens kulturmiljø og hvordan den har påvirket flere generasjoner:
- Nå er det jo 25-årsjubileumet til BIFF, det er jo en hel generasjon. Mange ser på det som et høydepunkt i løpet av året, i alle fall om høsten. Folk som gikk på skolevisninger som barn, sender nå sine egne barn på de samme visningene. Det er utrolig vakkert at festivalen har kommet så langt."
Med 120 filmer på programmet, er han sikker på at alle skal kunne finne noe de liker.
- Vi har noe for alle og enhver. Det er ingen som rekker å se alle de 120 filmene, men uansett hva du er interessert i, skal du kunne finne en film som interesserer deg. Det er kanskje ikke de mest åpenbare, kommersielle filmene, men det er de beste filmene innenfor mange forskjellige temaer.
Og det er mange av de faste BIFF temaene som går igjen, i tillegg til noen overraskelser.
- Vi holder på mange av de faste temaene vi har hvert år, sånn som klimafilmer, forskningsfilmer, arkitekturfilmer, menneskerettighetsfilmer og en haug med spillefilmer. Men vi ser jo at det er noen ting som skiller seg ut. Vi har et veldig bra år for musikkdokumentarer. Vi har et veldig godt år for American independent filmer og så ser vi og at det dukker opp tidlig veldig gode indiske filmer, det er sånne ting man ikke ser på forhånd, men oppdager etterhvert at i år er veldig godt år for dette.
Vi lurer på om Kristian har noen personlige favoritter på programmet. Han er diplomatisk, men vi får likevel et par tips:
- Jeg skal kanskje ikke ha så mange favoritter, men det er et par som for min del har skilt seg ut. Avslutningsfilmen Anora, som vant Gullpalmen i Cannes i år, er en av årets beste og gøyeste filmer. Og så er jeg veldig glad i dokumentaren Architecton, som handler om stein. Det høres kanskje ikke ut som noe man har lyst til å se en hel film om, men det er utrolig storslått og visuelt imponerende.
BIFF har også en rekke musikkdokumentarer på programmet, og for Utetrend sine musikkelskere spurte jeg Fyllingsnes om hvilke filmer som bør få ekstra oppmerksomhet:
- De burde sjekke ut “Eno”, en dokumentar om Brian Eno, som vi viser i samarbeid med Ekko-festivalen. Den blir vist i Røkeriet, og det er bare én visning, så den må man få med seg. Vi har også en stumfilmkonsert med visning av “The Thief of Bagdad”, akkompagnert av live musikk. Det blir en unik opplevelse. Og for de som er interessert i lokal musikk, har vi verdenspremiere på en bergensk produksjon som heter “Hva vi snakker om når vi snakker om musikk”. Det blir veldig spennende.
I år prøver BIFF ut et nytt betalingskonsept på én av filmene, og jeg lurte på hva bakgrunnen for dette var:
- Vi har lyst til å teste publikums betalingsvilje. Så vi har en film, The Devil's Climb, som følger to av verdens beste klatrere i deres forsøk på å bestige The Devil's Thumb. Denne filmen er i utgangspunktet gratis, men folk kan betale det de vil for å se den.
Å gå på BIFF er en annen opplevelse enn en vanlig kinovisning, og Fyllingsnes anbefaler at man prøver ut noe nytt enn de “safe” valgene når du velger dine BIFF filmer. Det er også verdt å merke seg at det som på mange andre festivaler er fritt setevalg på BIFF
- På BIFF er det fritt setevalg, så du kan sitte hvor du vil, noe som gjør det litt mer avslappet om du kommer sent. Jeg anbefaler at man ser flere filmer på rappen, slik at man virkelig får festivalfølelsen. Og prøv å gå utenfor komfortsonen, se noe du kanskje ikke trodde du ville like. BIFF handler om å oppdage nye filmer og historier."
Med 25-årsjubileet rett rundt hjørnet, inviterer Kristian hele Bergen til å feire festivalens historie og fremtid. Fredag 18. oktober blir det åpen publikumsfest på Kulturhuset, hvor alle er velkomne til å feire Bergen Internasjonale Filmfestivals store milepæl. BIFF 2024 er en unik mulighet til å dykke ned i filmens verden og oppdage noe nytt. Enten det er storslåtte dokumentarer, nyskapende spillefilmer eller musikkdokumentarer, er det noe for enhver smak. Sjekk ut hele programmet HER!