Et nytt stjernelag står i år på Forum Scene for å lage juleshow, denne gangen i regi av Christoffer Schjelderup. Her er både gamle kjente og nye bekjentskaper, i en varieté eller cabarét, alt etter hvem du spør.
Foto: Espen Vik Morild med eier av Bel-Mar AS, Elzbieta Eide-Olsen Wingaard.
Bergen har et rikt kulturliv fylt av musikk, kunst, matopplevelser og kreative initiativer. Men det er et stort behov for støtte for at dette mangfoldet skal kunne blomstre. Utetrend er en av de mange aktørene som jobber på dugnad for å fremme byens kulturscene. Nå har det lokale selskapet Bel-Mar AS, valgt å gi et generøst bidrag til Utetrend for å støtte dette arbeidet.
– Vi har over tid sett hvordan restaurant- og kulturscenen i Bergen har utviklet seg, og vi opplever et stort mangfold av tilbud og uttrykk, forteller Elzbieta Eide-Olsen Wingaard og Asgeir Eide-Olsen fra Bel-Mar.
– Til vår overraskelse opplevde vi at Utetrend ga oss bedre innsikt i utelivstrendene i Bergen enn de to store dagsavisene. Det ga oss lyst til å «være med».
For Bel-Mar handler det om å bidra til å synliggjøre byens mangfoldige tilbud.
– Bergen som kulturby trenger å markedsføres gjennom de unike tilbudene som skapes her, og ved å sponse Utetrend føler vi at vi er med på å bidra til dette.
Kultur som samfunnsutvikler
Bel-Mar AS er tydelig på at kultur har stor betydning for samfunnet og næringslivet – spesielt i en by som Bergen.
– Vi er engasjert i samfunnsutviklingen, og vi ser at innholdet i det brede kunst- og kulturbegrepet er i stadig utvikling, forklarer de.
– Internasjonale trender kommer raskere til syne i Bergen enn før, og disse blander seg med det eksisterende på dynamisk vis. Dette er spennende å følge med på.
For Bel-Mar er kulturen også viktig i deres egen forretningsdrift. De bruker lokale hotell og restauranter til å møte forretningsforbindelser fra inn- og utland, og deltar på konserter og kulturarrangementer for å skape gode opplevelser sammen med samarbeidspartnere.
Hva håper de å oppnå med støtten?
– Vi ønsker at Utetrend fortsetter å utvikle en totaloversikt over restauranttilbudene i Bergen, med oppdaterte anmeldelser og oppdateringer fra restaurantene selv, sier forteller Eide-Olsen. Han trekker frem at de store festivalene, som Festspillene og Bergenfest, allerede får god dekning i dagspressen.
– Men det pulserende livet på de små og mellomstore scenene trenger mer oppmerksomhet. Her fyller Utetrend en viktig rolle.
25 år med lokal tilknytning
Bel-Mar AS har operert fra Bergen i 25 år og har en sterk tilknytning til byen. De selger i hovedsak til utenlandske selskaper, men er stolte av å vise frem det beste Bergen har å by på.
– Vi opplever det samme når vi er på salgsoppdrag i utlandet. Gode restaurantbesøk er fremdeles en viktig møteplass for forretningsforbindelser, men i tiltagende grad brukes også kulturelle arrangementer som en «icebreaker» og sosialiseringsarena.
Bel-Mar mener at det er de små og uavhengige kulturaktørene som trenger mest støtte.
– Det finnes gode støtteordninger i det offentlige for de større kulturaktørene, og det er flott, sier de.
– Men det meste som foregår på de små og mellomstore scenene i Bergen mottar lite eller ingen slik støtte. Gjennom å støtte Utetrend ønsker vi å bidra til at de små aktørene får oppmerksomhet og markedsføring.
En hyllest til dugnadsånden
For Utetrend betyr dette bidraget fra Bel-Mar AS enormt mye. Magasinet drives av ildsjeler som legger ned stort sett frivillig arbeid for å fremme Bergens kulturliv. Støtten bidrar til å holde driften i gang og muliggjør videre arbeid med å synliggjøre de små aktørene, de skjulte perlene og det rike kulturlivet som finnes i Bergen.