– Publikum lo på de rette stedene

Fra å gründe helelektriske racerbåter til å sette tamilsk mat på kartet. Sesong 2 av dokumentarserien «Uredd» byr på latter, tårer og en god dose varme.

Artikkel
Artikkel
– Publikum lo på de rette stedene

Annonsørinnhold fra Altibox

Foto: Steffen Breivik

Nylig holdt Screen Story, Altibox og Bergen Fiber premierevisning på den bergensbaserte dokumentarserien «Uredd». Stemningen på Bergen Kjøtt var elektrisk da over 100 mennesker samlet seg for å se en episode fra sesong 2 av serien hvor man kommer tett på livene til seks unge voksne i deres jakt på mål og drømmer.

I denne sesongen, som kan strømmes på Altibox X, møter vi Preben Eken som i 2020 ble alvorlig syk, og dermed innså at han ville forfølge sin livslange drøm om å bli helikopterpilot. Du får også komme tett på livet til Håkon Ellingsen (18) som startet eget firma som 16-åring og som 18-åring er konsernsjef og leder et team på 80 personer. Det store målet er å lansere en helt ny sosiale medier-app og snu internett på hodet.

Vi får også være en flue på veggen i livet til Sophi Horne fra Oslo og hennes egendesignede speedbåter som skal konkurrere i verdens første elektriske båtløp. Sesong 2 av Uredd byr på ekte og ærlige historier, fra både inn- og utland.

På det store lerretet på Bergen Kjøtt var det episoden om brødrene Godfrey og Steven Manoharan som ble vist. Regissør og fotograf på serien, Eivind Rath Ilebekk, var aldri i tvil om at de var gode karakterer. 

– Vi fikk raskt en god relasjon, og dette gjorde at Godfrey og Steven var veldig  avslappet foran kamera. Det opplevdes ofte som at jeg ikke var til stede, og det fikk frem mange naturlige situasjoner som viser deres relasjon, både til hverandre og til teamet rundt dem. Brødrene spiller hverandre gode under både kaos og kontroll, som for eksempel i situasjoner der Godfrey var rolig, var Steven mer stresset, og motsatt, skryter han.

Godfrey og Steven har satt tamilsk mat på kartet. I episoden får vi være med på reisen til to uerfarne hobbykokker med store ambisjoner, til en bedrift med et stort apparat rundt seg, som har fått gleden av å introdusere tamilsk mat på arenaer som Norge Rundt og Bergenfest, og snart Festspillene i Bergen. At så mange tok turen for å få med seg episoden for første gang, betyr mye for Ilebekk, som har fulgt de to til alle døgnets tider gjennom fjoråret.

– Det er utrolig stas at så mange ville komme. Det var veldig gøy å høre responsen underveis i filmen og moro at publikum lo på de rette stedene. Jeg synes også det skapte en ekstra dimensjon at publikum fikk smake på maten de hadde sett i episoden. 

– Hva har vært det kjekkeste med å lage denne serien?

– Det å møte og bli kjent med så mange ulike mennesker har uten tvil vært det kjekkeste med å lage Uredd. Alle har sluppet meg inn og vist meg enorm tillit på kort tid, og det setter jeg veldig pris på. Det er inspirerende å se hvordan de jobber for å nå målene sine, fastslår Illebekk. 

Bildedryss fra kvelden

Eivind Rath Illebekk (til v.), Christopher Haatuft og Godfrey Manoharan.
Marcus Soddano og Max Melbye fra sesong 1.

Eivind og Susann
Gro Frammarsvik fra Bergen Fiber.
Sanne Nygaard fra Middag med Godfrey (til høyre).
Det ble koselig stemning på scenen.
Helene Elsheim.

Uredd sesong 2
Regi og foto:
Eivind Rath Ilebekk

Produsent: Vegard Lund Bergheim

Eksekutiv produsent: Anders Hereid

Produksjonsleder: Susann Hellesnes

Klipp: Erik Andersson, Rolv Lyssand Bjørø, Eivind Rath Ilebekk, Christine Lensberg

Ekstra foto: Odd Thygesen, Lars Doksæter

Lyd og bildepost: Jim Steven Igland

Grafikk: Super Inc

Se profil fra ByGuiden:

No items found.
Laget av Fire Media

Siste innlegg

February 3, 2025
Artikkel
Artikkel
Vinni skapte god stemning på Verftet

January 29, 2025
Video
Video
Bergen Spiser: En feiring av byens restaurantliv!

Bergen Spiser feirer byens restaurantliv med smakfulle tilbud, hvor blant annet Marg & Bein serverer møre oksekjaker til 150 kroner – last ned Byvenn-appen og bli med på matfesten!

December 20, 2024
Artikkel
Artikkel
Bel-Mar AS med julegave til Utetrend for å støtte kulturarbeidet i Bergen

Vi er kjempeglade for at Bel-Mar støtter Utetrend med 50.000 kroner for arbeidet med kultur og uteliv i Bergen.